Dragi bralec,
pred teboj je zbornik, posvečen novemu poglavju naše preteklosti. To je čas izpred
dveh, treh in več tisoč let, čas gradišč, bronastih in železnih najdb, ‘venetskih
napisov’, mehkih oblik okrasja, mozaikov, omike žarnih pokopov. To je čas staroselskih
ljudstev, ki so jih imenovali Istri, Karni, Japodi, Veneti, ki so bili vojne proti
sili rimskih legij in nato izginili iz veljavne zgodovine. Omiko ‘izginulih ljudstev’
so zmagovalci pripisali skrivnostnim Keltom, fantomskim Ilirom, mitskim Grkom,
največkrat pa sebi – Rimljanom. Zgodovina je bila prekruta, zmagujoče sile sosedov
premočne, da bi se poznejši slovenski zgodovinopisci še bili voljni soočiti z dogodki
in se zoperstaviti pritisku. Sčasoma je večina akademskih raziskovalcev prešla na
stališče zmagovalcev in najpomembnejša prizadevanja danes vlaga v dokazovanje
lastnega neobstoja.
Mi, sedanji Istrani in Slovenci s časom rimskega imperija na tem prostoru nismo
smeli imeti povezave. Pa vendar smo tu, stari in od vedno. V Istri smo enostavno
‘lidje ut leate’ (ljudje od tule) tako kot stara ljudstva na Apeninih, na območju Alp,
proti Balkanu in proti srcu Evrope. Zaradi očitnosti dejstva, da smo od tu, nismo
nikoli dovolj poskrbeli za dokazovanje, da smo staroselci. In ker sebe ne imenuješ,
pač pa te imenujejo drugi, tudi imena nismo imeli zase. Poimenovali so nas različno
glede na čas in prilike in lastno zaznavo.
V šali bi rekli, da smo ‘Laetahe’. Mogoče so malo višje pod Alpami do danes
ostali Ladini in mogoče so naziv po časovnih preobrazbah in privzetih vplivih ohranili
sedanji ‘Lahi’ in celo Latini. Zagotovo so bili domačini, krajinarji. Del njih je
podpisan v ljudstvu Karni. Presenečeni obstanemo, ko odkrijemo, da so Rimljani
≫nekdajnimu Čiču, Kraševcu in Istranu rekli Japys. Od kod pa to? Tudi sam se
je Čič, Kraševec ali Istranec po slovensko Japic imenoval. Beseda Japic pride od
slovenske zdaj skoro pozabljene besede japi (stari). Zato še zdaj nekateri pravijo
staremu možu: japica. Dežela Japicev je bila torej pred Rimljani Japydia imenovana.
≪ To so naši zgodovinopisci vedeli pred poldrugim stoletjem, kot boste lahko
prebrali v nadaljevanju.
Keltov ni več, mogoče jih v našem prostoru tudi nikoli ni bilo, Langobardi niso
pustili niti podpisa, peščica Grkov na begu ali trgovskih potovanjih ni gradila mest
in trgov. Gradili so jih domačini. In Istrjani smo tule še danes. Prišel je čas, da si
vzamemo pravico do spomina. Ta zbornik je posvečen času in omiki, dediščini, ki je
do današnjih dni nismo smeli imeti.
Publikacija je nadaljevanje dvajsetletnega domoznanskega in raziskovalnega
dela študijskih krožkov Beseda Slovenske Istre in Istrske teme, ki sta najprej znova
oživila zanikano prvinsko slovensko kulturo v Istri. Na koncu te raziskovalne poti
smo prišli do neizpodbitnega zaključka, da smo tu staroselci mi. Pred tem spoznanjem
je bilo potrebno izjemno delo venetologov, Mateja Bora, patra Ivana Tomažiča,
Jožka Šavlija in drugih, ki so prebili ≫nedotakljivi ščit resnice≪ o prihodu naših
prednikov iz Zakrpatja v 6. stoletju in na osnovi slovenskega jezika raztolmačili več
tisoč let stare venetske napise iz severne Italije. S tem so opravili epohalno delo za
zborniks popravki_novo danes_3.indd 9 17.9.2015 11:05:43
10
Slovensko staroselstvo in Istri
slovensko in evropsko zgodovino, Istranom pa omogočili uvid v izjemno vrednost
istrskega govora in izročila.
Pionirsko delo venetologov je nadaljevala vrsta neodvisnih raziskovalcev na
področju etnologije, zgodovine, arheologije, sociologije, govorov, jezika in naposled
raziskav DNK, ki so ustvarjali predvsem v okviru simpozijev v Bovcu, in skupine, ki
je vodila projekt o koreninah slovenskega naroda v Ljubljani.
V svetu je moralo pred tem priti do novega tehnološkega napredka, še posebej v
računalniški tehnologiji. Hitra in prosta dostopnost podatkov omogoča raziskovanje
neodvisnim raziskovalcem. Moralo je priti tudi do novih prebojev v raziskovanju
starih verstev in sodobnih duhovnih ved, še posebno tistih, ki izvirajo iz indijskih
Ved. Za preboje v raziskovanju so potrebna tudi nova izhodišča, drugačne logične
premise in metodologija raziskovanja. Ali kot se je za svoje potrebe izrazil naš sodelavec
Angel Martelanc: ≫Pri tem delu moraš poznati jezik, imeti moraš posluh, da
slišiš glasove. In imeti moraš tudi malo domišljije.≪ Moraš ga poznati, seveda. Noben
učen prišlek ne bo nikoli slišal vsega, kar sporoča govor, ne slovnično ne glasovno in
ne v pomenih.
V duhu publikacij Brazde s trmuna in Istrske teme odpira zbornik vrata tako
uveljavljenim znanstvenim raziskovalcem z akademski nazivi kot nepoklicnim raziskovalcem.
Po tradiciji je to prostor za neodvisne domače ustvarjalce, ki se jim pridružujejo
avtorji iz širšega prostora. Zaradi izjemne količine energije, ki je vložena
v pretvarjanje slovenskega prostora v prostor mnogih kultur in narodov, gre drži in
delu vsakega izmed avtorjev izjemno priznanje. Raziskovalno in drugo delo pri nastajanju
te publikacije je bilo opravljeno z lastnimi močmi in sredstvi.
Po tradiciji publikacij bo zbornik vseboval več delov. Najprej ima prostor zgodovinski
del s primerjalno raziskavo zgodovinskih virov, sledijo razprava o povezavi
ljudstev na tako imenovanem indoevropskem prostoru, predstavitev najdbe z venetskim
napisom, analiza sledov slovenskega jezika na Braču, sestavek o povezavi
starih krajevnih imen z božanstvi in razmišljanje o naši zgodovini z vidika venetske
pisave ter manj znanih zgodovinskih virov.
V drugem delu je poudarek na domoznanskem raziskovanju članov študijskih
krožkov in na temah iz neobjavljenih prispevkov iz drugih projektov. V letu 2012 je
zaradi ovir in premočne podpore multikulturnemu konceptu, ki močno obremenjuje
sodelavce, ostala neobjavljena skoraj celotna številka lista Istrske teme. Naslednje
leto je steklo snemanje dokumentarnega gradiva, ki je zaradi pomanjkanja sredstev
prav tako nedokončano. Iskanje staroslovenskega izročila se je osredotočalo na tako
imenovane Belinove dneve na posestvu pod Vardo nad Loparjem. Izpeljan pa je bil
projekt o istrskem govoru in njegovih sporočilih v radijskem nizu Šak-šak je delala
na Radiu Trst A.
Tretje poglavje je poglavje odpiranja novih razsežnosti in spraševanja. Namenjeno
je novim pogledom na najdbe in odkrivanju doslej nezapaženih ostankov. Pozornost
pritegnejo šele v luči dejstva o naši prisotnosti in omiki pred več tisoč leti.
Opominja se na nekritično pripisovanje najdb ‘rimski’ kulturi, čeprav so po vsem
sodeč starejše in predstavljajo ustvarjalnost staroselcev; prav tako prehitremu pripisovanju najdb tujim vplivom in ustvarjalcem. Večji pomen je posvečen predkrščanskim ostankom in njihovemu spreminjanju v dobi krščanstva.
Pri tem smo prišli do zaključka, da so nekatere najdbe, ki so jih pripisovali Istrom
v času pred tri tisoč leti, mnogo starejše in da jih z vidika obstoječega znanja ne
moremo razložiti. Da bi lahko prišlo do novih prebojev v razumevanju, bo potrebno
spremeniti gledanje na časovno oddaljenost prvih naselitev in dopustiti možnost obstoja
višje razvitih omik in civilizacij tudi pri nas, prav tako bo potrebno dopustiti
možnost kvalitativno višje ravni tehnologij. Človek kot duhovno bitje znova vstopa
v ospredje in s tem tudi vprašanje njegovih duhovnih moči. Tu prehajamo na mejna
področja tehnologij in duhovnih ved, kar je v tem trenutku tudi skrajni domet naše
publikacije.
Zadnji tematski sklop smo poimenovali od Istrov do današnjih Istrjanov. Kljub
temu da je zbornik namenjen času in kulturi žarnih pokopov, ki jih uvrščajo v bronasto
in železno dobo tja do tri tisoč, štiri tisoč ali več v preteklost, to delo opravljamo
za nas, za sodobnega človeka. Zanima nas usoda ljudstva Istri in nit, ki nas
povezuje z njimi. Zato sledimo, kaj se je po krvavih vojnah z Rimljani in ob koncu
njihove suverenosti z njimi dogajalo. Z avtorjem zadnjih prispevkov osvetljujemo
nekaj ključnih tem iz poznejše zgodovine in v luči odkritih dejstev polnimo praznino
v slovenskem zgodovinopisju. Opozarjamo na opustitve in zlorabe domačih in tujih
raziskovalcev, na verigo členov pri postopni in vztrajni izgubi slovenske zemlje. To je
še kako aktualno tudi v sedanjem trenutku in pomaga pri razumevanju položaja, ki
ga imamo slovenski Istrjani danes. Ta del simbolično zaključujemo s pismom, ki so
ga pred dobrimi sto leti za nas pustili slovenski rodoljubi v Kopru.
Odreči nekomu obstoj je zločin. Odreči obstoj nekemu narodu je zločin, pomnožen
s seštevkom njegovih pripadnikov in s potencialno vrednostjo naroda ter njegove
omike kot kvalitativne biti, kar je samo po sebi krnitev in tlačenje človeštva.
Iskrena hvala sodelavcem za zaupanje, za neizčrpen trud in držo pri delu; ne
nazadnje za veselje in radost, s katerimi opravljamo svoje delo. Napisano je zate,
dragi bralec. Kaj boš naredil s tem, kar je pred teboj, je na tebi. Nikar pa ne pričakuj,
da bo tvoje čutenje, tvojo resnico potrdil nekdo, ki te je doslej zanikal. Si torej ti in
jaz s tem, kar imava okoli sebe. Vzemi ali pusti. Veliko sreče ob branju in Bog z nami
in našo zemljo.
V Kopru, aprila 2015
Leda Dobrinja
VSEBINA
Stran
Uvodne besede ……………………………………………………………………………………………………… 9
I – RAZISKOVANJE
Duša Krnel Umek – Staroselci v Istri ……………………………………………………………………… 14
Cyril Hromnik – Sloveni, Slovaki, kje so vaše korenine? …………………………………………. 36
Mirko Škibin – Venetska srebrna ploščica …………………………………………………………….. 49
Viljem Kralj – Ali so staroselci na Braču govorili slovensko? …………………………………… 54
Leda Dobrinja – Istra – zemlja boginje Este …………………………………………………………… 64
Angel Martelanc – Je naša zgodovina prava? …………………………………………………………. 92
II – IZ DOMAČE ZAPUŠČINE
Vlado Grželj – Če hočete, mi verjemite …………………………………………………………………114
Nadja Rojac – In sem se vprašala …………………………………………………………………………119
Leda Dobrinja – Tavis …………………………………………………………………………………………..121
Ivan Novak – Ob dnevu svetega Ivana ………………………………………………………………….127
Ivan Novak – Čaščenje Svetega telesa in Matere božje v Ospu ……………………………..128
Marija Koren – Kresovanje v Podgorju …………………………………………………………………130
Marija Koren – Marija snežna na Grdišcah …………………………………………………………..131
Marija Š. Jerman – Gradin – vas, ki jo nosim v srcu ……………………………………………….135
SLIKOVNA PRILOGA……………………………………………………………………………………………139
III – MATERIALNI OSTANKI – VPRAŠANJA
Uvodne besede ……………………………………………………………………………………………………152
Leda Dobrinja – Gradišča, gomile in grublje ………………………………………………………..154
Kamenurji …………………………………………………………………………………………………………. 157
Leda Dobrinja – Znamenja in pilji ……………………………………………………………………….158
Leda Dobrinja – Krogi in svetišča ………………………………………………………………………..160
Mitja Fajdiga – Mokri hrib nad Koprom ………………………………………………………………162
Leda Dobrinja – Sveti hrami in mozaiki ……………………………………………………………….163
Starci in Stare njive …………………………………………………………………………………………….165
Leda Dobrinja – Kamnite krone ………………………………………………………………………….166
Skalni pas pod čenturskimi Malimi njivami …………………………………………………………166
Picugi pri Poreču ………………………………………………………………………………………………..167
Mitja Fajdiga – Megalitski Picugi v Istri ………………………………………………………………..168
Franc Šturm – Picugi …………………………………………………………………………………………..171
Leda Dobrinja – Grmade in ognjare …………………………………………………………………….172
Leda Dobrinja – Skalorezi ……………………………………………………………………………………174
IV – OD ISTROV DO ISTRANOV
Andrej Šiško – Istra – slovenskoga naroda deržava ………………………………………………178
Andrej Šiško – Selitve z juga in hrvaške poneverbe zgodovinskih virov …………………192
PRILOGA – Pismo slovenskih narodnjakov iz Kopra iz leta 1907……………………………213